سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتد پلاس

نظر

آموزش مجازی در روزهای کرونازده کمبود امکانات را آشکارتر کرد. عدالت آموزشی در فضای مجازی برقرار نمی‌شود مگر این که آموزش و پرورش امکانات آن را فراهم کند    . 

شیوع ویروس کرونا در کشور، خسارت بسیاری به آموزشگاه‌های آموزشی وارد کرد به نوعی که برخی از آموزشگاه ها به تعطیلی کشیده شد از سوی دیگر کاربران آموزشی در این دوره بیماری با مشکلاتی از قبیل، سرعت نامطلوب اینترنت، هزینه بالای ترافیک، آشنا نبودن با چکونگی راه اندازی نرم افزارهای آموزشی و دسترسی به مدرس مواجه شدند و همین عوامل ادامه روند آموزش در برخی حوزه ها را با چالش مواجه کرده است    . 

پانزده میلیون دانش‌آموز کشور تا به حال در 107‌هزار مدرسه درس می‌خواندند. کلاس‌هایی که کوچک یا بزرگ، تاریک یا روشن با ‏نیمکت یا روی زمین دست‌کم برای همه بچه‌‌های همان کلاس یکسان بود. پس از همه‌گیری بیماری کووید 19 مسئولان آموزش‌و‏پرورش آموزش تلویزیونی و در فضای مجازی را جایگزین مدرسه دانستند. آنها می‌خواستند 107‌هزار مدرسه مجازی راه ‏بیندازند    . 

مسئله اینترنت و موبایل

دسترسی نداشتن 30درصد دانش‌آموزان به اینترنت یا موبایل، تبلت و لپ‌تاپ از دیگر مشکلات آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است. این آماری است که محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در فروردین امسال در دیدار با وزیر ارتباطات اعلام کرد؛ آماری که پس از مطرح‌شدن گسترده در افکار عمومی، توسط شخص وزیر تکذیب شد و از سایت اطلاع‌رسانی این وزارتخانه نیز آن را به سرعت حذف کردند    .

اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد آمار درست بوده است، چراکه چهاردهم مرداد امسال رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه راه‌اندازی پویش جمع‌آوری موبایل و تبلت اعلام کرد 3میلیون و 500هزار دانش‌آموز به‌دلیل نداشتن ابزار هوشمند در سال تحصیلی گذشته از ادامه درس بازماندند. او و وزیر آموزش و پرورش با ارائه این آمار از مردم و خیرین مدرسه‌ساز خواستند که با تقبل 1.5میلیون‌ تومان هزینه، امکان خرید و دسترسی دانش‌آموزان به این ابزار آموزشی را فراهم کنند    .  

البته مردم از این پویش به‌علت تحریم و گرانی بیش از حد موبایل، تبلت و لپ‌تاپ چندان استقبال نکردند و مسئولان وزارتخانه هم پویش را رها کردند، اما خانواده‌ها و دانش‌آموزان همچنان درگیر این موضوع هستند. گزارش‌های میدانی از بازار موبایل علاءالدین در مرکز تهران نشان می‌دهد تقاضا برای خرید موبایل دست دوم افزایش یافته و همچنین مراکز خیریه زیادی در حال جمع‌آوری موبایل برای دانش‌آموزان در مناطق محروم هستند    .

ممنوعیت استفاده از پیام رسان خارجی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرددر تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می‌گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد.

درصورتی که مدارس ظاهرا از شاد استفاده میکنند اما در عمل تمام امور آموزشی خود را در واتساپ اجرا میکنند.

ناکارآمدی شبکه شاد

شبکه شاد، همچنان مشکل اصلی اغلب دانش‌آموزان و معلمان است. این اپلیکشین که زیرنظر روبیکاست در سال تحصیلی گذشته راه‌اندازی شد و توانست طی جلسات و رایزنی‌های پنهانی و غیرشفاف با مسئولان آموزش و پرورش، انحصار آموزش مجازی مدارس را به‌عهده بگیرد. وزیر آموزش و پرورش در رونمایی از این اپلیکشین که چهاردهم شهریور امسال برگزار شد، عنوان کرد نقص‌های بزرگ این اپلیکیشن برطرف شده و دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند بدون هیچ مشکلی کلاس درس خود را در آن برگزار کنند، اما آنها حالا با گرفتن ویدئوهایی از نحوه کار با این اپلیکیشن و پخش‌کردن آن در اینستاگرام و توییتر، نشان داده‌اند که هنوز شاد با مشکلات متعددی روبه‌روست.

تعریف‌نشدن حساب کاربری برای برخی معلمان و دانش‌آموزان، آپلود یا دانلود نشدن راحت فیلم و عکس در آن و استفاده از حجم اینترنت به‌رغم وعده رایگان‌شدن این اپلیکیشن، از مهم‌ترین مشکلات شبکه شاد است که از ابتدای سال تحصیلی جدید رخ داده است.

استفاده از نرم افزار های پخش زنده

با اینکه شاد بخشی از خدمات کلاس مجازی خود را از طریق لایو زنده یکطرفه ارائه می نماید  و با اینکه از قابلیت های شاد ذخیره لایو بود که حتی نرم افزار هایی مانند اسکای روم این قایلیت را نداشتند . استفاده از نرم افزار هایی مانند ادوبی کانکت ، بیگ بلو باتن و اسکای روم در مدارس بسیار استقبال شد . لذا یکی از کمبود های این نرم افزار ها عدم ارائه بستر lms  و مدیریت کلاس و مدرسه  و همچنین پیام رسان است . لذا مراکز مجبور به هدایت کلاس خود در شاد و یا واتساپ خواهند بود .

راه حل :

استفاده از پلت فرمی که بتواند مواردی همچون :

1.      لایو تعاملی بدون قطعی

2.     پیام رسان

3.      کلاس مجازی

4.      سامانه LMS

5.      آزمون آنلاین و بانک سئوال

6.     محتوای آموزشی

7.      ارائه نسخه وب و موبایلی

را بدون قطعی در یک محیط کاربر پسند در اختیار معلم و دانش آموز قرار بگیرد تا افراد با سرعت اینترنت مناسب بتوانند به راحتی از این بستر استفاده نمایند. تنها سامانه موجود جهت رفع تمام موارد و مشکلات مدارس سامانه اتد پلاس است که به شما پیشنهاد میدهم که از این بستر استفاده کنید.